Vakantie vluchten én F35?

In de raadsvergadering van 19 december 2024 stelde raadslid Evert Ekker vragen aan het college naar aanleiding van uitingen in de media door minister Madlener en Jan de Reus, Gedeputeerde van Flevoland.

Inleiding en vraag

VZ
Afgelopen week werd in de media gesproken over de komst van F35 naar Lelystad Airport. De luchtmacht van Defensie wil 2300 extra sorties mogelijk maken bovenop de 5200 die er al jaarlijks plaatsvinden. Een sortie is 1 start gevolgd door een landing. Defensie heeft aangegeven dat Lelystad Airport het meest geschikt is want dan zijn de vliegvelden voor de F35  goed verspreid over het land.

De impact van de komst van de F35 mag duidelijk zijn. Die brengt oorverdovend lawaai en is misschien wel de belangrijkste reden waarom Volkel en Leeuwarden ze niet willen. 

Het zijn ruim 10 sorties per dag bovenop de mogelijke komst van 45.000 vakantievluchten die dan al enorm ingrijpend zijn voor onze inwoners, agrariërs en bedrijven in onze gemeente en in de rest van Flevoland. Tenminste als minister Madlener hiertoe besluit begin volgend jaar. En het is dus niet zoals diezelfde minister Madlener in 1Vandaag zegt: “als er een paar keer per dag een F35 over je huis vliegt valt het mee en ze zijn zzmmm zo voorbij.” 

Wat betreft de commerciële luchtvaart, zijn wij het eens met de observatie van Stichting Red de Veluwe nu ook weer in de media, dat er nog steeds geen legitieme redenen gegeven worden waarom de komst van de vakantievluchten iets goeds zou zijn. Het enige argument dat we steeds maar blijven horen dat het ‘meer werkgelegenheid’ zou bieden is zeer dubieus en ook echt niet meer van deze tijd die gekenmerkt wordt door arbeidstekort. Daar staat tegenover dat er dan duizenden Zeewoldenaren en in Flevoland nog vele tienduizenden, ernstige overlast gaan krijgen.

VZ
Over de komst van de F35 laat de gedeputeerde Jan de Reus van de provincie Flevoland in 1Vandaag weten dat het alleen geaccepteerd wordt en er bestuurlijk draagvlak is, als de luchthaven Lelystad ook open gaat voor vakantie vluchten. Voor ons is niet duidelijk wat dit bestuurlijke draagvlak nu is.
De Commandant der Strijdkrachten (CDS) Eichelsheim reageert in Buitenhof van 15 december en toont zijn ongenoegen als het gaat over deze koppeling van veiligheid en commercie.

Onze fractie heeft hierover een vraag: Hoe ziet het college van Zeewolde het door de gedeputeerde verkondigde standpunt en de opmerking van de CDS in relatie tot het door de Provincie geuite standpunt?

Antwoord wethouder Helmut Hermans

(transcript)

Dank u wel, voorzitter. Een iets langere inleiding op de opmerkingen van de gedeputeerde de Reus van de provincie van Flevoland op 13 december, jongensleden, in ‘Eén vandaag’.
En eerlijk gezegd, meneer Ekker, ben ik net zo verward als dat u bent over datgene wat daar gezegd werd. Is er nu wel of niet bestuurlijk draagvlak? Er is bestuurlijk draagvlak, mits Lelystad z’n zin krijgt en Lelystad Airport ook opengaat voor burgerluchtvaart. Er worden uitspraken gedaan over een staatssecretaris die gezegd zou hebben dat hij gekeken heeft naar het aantal gehinderden en dat hij gekeken heeft naar de randvoorwaarden om Defensie in ieder geval die 2300 sorties per jaar te kunnen geven ten aanzien van Lelystad Airport.

Maar er wordt ook inderdaad heel snel gezegd, het gaat dus over de staatssecretaris van Defensie die op basis van de behoeften van Defensie gekeken heeft en dus concludeert dat er weinig gehinderden zijn. En de provincie neemt dan ook maar klakkeloos aan dat als je daar 45.000 vluchten bij doet, dat dan dezelfde conclusie getrokken kan worden. Dat lijkt me wat voorbarig en ook een beetje verwarrend.

Je ziet dat nu meer in de media terugkomen. We hebben vandaag nog gezien dat Staphorst in ieder geval heel graag het munitiedepot, het grootschalige munitiedepot wil hebben. Dat grootschalige munitiedepot dat willen ze hebben en dan komt er weer MITS.

En dat MITS is dan in het kader van Staphorst is dat er een nieuwe op- en afrit komt aan de A28 om op die manier het verkeer wat beter te kunnen geleiden wat zich naar de A28 moet begeven. Overigens een A28 die natuurlijk iedere dag van Staphorst tot aan Utrecht zo’n beetje vol staat. En waar je dus ook niet kunt rijden.

Hoe zit het college erin? Heel duidelijk, het college is tegen de opening van Vliegveld Lelystad en dus ook tegen eventueel stationeren of het geven van sorties op Lelystad Airport. Dat is denk ik het duidelijkste.

Wat ik nog wel zou kunnen adviseren is, dit zijn uitspraken gedaan door een gedeputeerde. Het staat u natuurlijk altijd vrij om de Staten hierop aan te spreken. Zodat de Staten kunnen kijken of ze wat meer duidelijkheid kunnen krijgen over de uitspraken van deze gedeputeerde. De uitspraken van de gedeputeerde zijn voor zijn eigen rekening.

Maar ik wil hier nogmaals benadrukken dat dit college heeft het standpunt geen opening van Lelystad Airport en geen F35 op Lelystad Airport.

————–

Gemeenteraadsverslag:
Vraag: 07:45 – 10:25
Antwoord:10:40 tot 14:00

Hieronder het fragment:

Reageren of een vraag stellen? Stuur ons een bericht:

2 + 1 = ?