Lelystad Airport: “slechte Eureka-oplossing”, was altijd al slecht besluit.

“Lelystad Airport kan open zonder de laagvliegroutes over Overijssel maar dat heeft een prijs” lezen we in de Stentor editie van 27 december jl.. De prijs is de toename van vliegbewegingen boven de Noordoostpolder.  

En weer wordt de trukendoos van een minister, de zoveelste directeur van Lelystad Airport en de provincie Flevoland open getrokken om het vliegveld toch maar open te krijgen voor groot commercieel luchtvaart verkeer. Er wordt met geen woord gerept dat alle vliegtuigen op nog veel lagere hoogte over het grondgebied van Zeewolde vliegen. Dat is onder de 1.000 meter en dat is lager dan het vliegverkeer (gemiddeld) boven de Noordoostpolder zal vliegen.

Verder gaan vliegtuigen op 600 meter (1.800 ft) over Oosterwold vliegen terwijl de provincie een lans breekt om precies daar meer dan 10.000 woningen te gaan bouwen.
Ook inwoners van Dronten en Swifterbant zullen worden geteisterd door de vele vliegbewegingen. Eerst starten met 10.000 vliegbewegingen per jaar om aan de geluidhinder “te wennen” en dan opschroeven naar 45.000 vliegbewegingen per jaar. Dat is vergelijkbaar aan de vliegbewegingen per baan van Schiphol!! En daar blijft het niet bij want een verhoging naar 90.000 vliegbewegingen ligt boven in de la.

Een altijd al slecht besluit

De Gemeenteraad van Zeewolde heeft in 2022 nog duidelijk gemaakt dat Lelystad Airport als luchthaven voor groot commercieel luchtvaart verkeer ongewenst is. De negatieve effecten van geluid en uitstoot, ook voor ons dorp, zijn aantoonbaar en overduidelijk. Een nieuwe directeur, een nieuw voorstel en er wordt gedacht dat daarmee een “Eureka-oplossing” gevonden is voor een altijd al slecht besluit om Lelystad Airport voor groot luchtvaartverkeer in gebruik te nemen. Blijkbaar werkt het zo in Nederland.

Wat Leefbaar Zeewolde betreft gaat het vliegveld Lelystad nooit open voor groot commercieel luchtvaart verkeer.

Reageren of een vraag stellen? Stuur ons een bericht:

1 + 6 = ?